Výkonnostní klasifikace motorových olejů
Klasifikace API pro motorové oleje
Třída S - benzínové motory
|
Třída C - naftové motory
|
||
SA
|
oleje bez přísad do motorů, které
pracují v mírných podmínkách (motory od roku výroby 1940 do roku
1950).
|
CA
|
oleje pro málo zatěžované motory od roku
výroby 1940 do roku 1960. Olej splňuje specifikaci MIL-L-2104 A.
|
SB
|
oleje pro málo zatěžované motory s
přísadami proti stárnutí, korozi a opotřebení (od roku výroby 1956
do roku 1960).
|
CB
|
oleje pro nepřeplňované motory s nízkým
až středním zatížením, spalujících palivo s vyšším obsahem síry.
Obsahují přísady proti usazeninám. Pro modely od roku 1949 do roku
1964.
|
SC
|
oleje pro středně zatěžované motory s
přísadami proti tvorbě vysokoteplotních usazenin a nízkoteplotních
kalů, stárnutí, korozi a opotřebení (1964 - 1967).
|
CC
|
oleje pro mírně přeplňované motory,
pracující ve ztížených podmínkách (1964 - 1970). Obsahují přísady
proti korozi a vysokoteplotním usazeninám. Olej splňuje specifikaci
MIL-L-2104 B.
|
SD
|
oleje pro zvýšené požadavky stanovené
výrobci automobilů v letech 1968 - 70.
|
CD
|
oleje pro vysoce zatěžované a zejména
přeplňované motory, které pracují při vysokých otáčkách (1970 -
1979). Obsahují přísady proti vysokoteplotním usazeninám a proti
korozi ložisek. Olej splňuje specifikaci Caterpillar Series 3 a
MIL-L 2104 C.
|
SE
|
oleje pro velmi vysoké namáhání, splňují
požadavky výrobců motorů od roku výroby 1971 do 1979.
|
CD-II
|
oleje splňující třídu CD a také
požadavky dvoudobých naftových motorů
|
SF
|
oleje pro velmi vysoké zatížení motorů -
modely 1980 až 1988. Skupinu SE převyšují v oxidační stabilitě,
protioděrových schopnostech a odolnosti proti tvorbě kalů.
|
CE
|
oleje pro vysoce namáhané rychloběžné
motory, zejména přeplňované. Pro modely od roku 1983.
|
SG
|
oleje pro modely od roku 1989, splňují
nejvyšší požadavky na tvorbu kalů a opotřebení.
|
CF4
|
oleje pro motory s nejvyšším stupněm
přeplňování v nejnáročnějších podmínkách, zvláště pro těžké tahače v
dálničním provozu. Modely od roku 1990.
|
SH
|
nová kategorie od r. 1993, pro stejné
motory a podmínky jako SG, testování je však provedeno ve shodě s
CMA.
|
CG-4
|
oleje pro velmi zatížené motory
splňující americké předpisy pro čistotu výfuku.
Modely od roku 1994. |
SJ
|
nová kategorie od r. 1996, pro stejné
motory a podmínky jako SH, oleje typu EC (Energy Conserving)
|
CH-4
|
oleje pro velmi zatížené motory s dalším
sníženým množstvím emisí NOx. Značně vyšší výkonnost než
oleje dle CG-4.
Modely od roku 1998. |
Klasifikace API je nejrozšířenější klasifikací pro motorové oleje. Klasifikační symbol se skládá ze dvou písmen. První písmeno je buď S (Service), pak se jedná o oleje vhodné pro benzínové motory, nebo C (Commercial) pro oleje vhodné pro naftové motory. Druhé písmeno charakterizuje výkonnost příslušného oleje a přiřazuje se v abecedním pořadí dle zvyšujícího se výkonu. Pokud třída API obsahuje písmena S i C (např. SF/CE), pak je možné olej použít pro benzínové i naftové motory.
Klasifikace ACEA pro motorové oleje (platí pro motory vyrobené od roku 1996)
benzínové motory v osobních automobilech |
lehce zatížené naftové motory v osobních a dodávkových autech |
velmi zatížené naftové motory v užitkových vozidlech a pod. |
|||
A1 |
Pro moderní motory používající
nízkoviskózní oleje s nízkým třením a HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s.
|
B1
|
Pro moderní motory používající
nízkoviskózní oleje s nízkým třením a HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s.
|
E1
|
Oleje pro nepřeplňované a mírně přeplňované motory s normálními výměnnými lhůtami. Na úrovni předpisu MERCEDES-BENZ - 227.1 |
A2 |
Konvenční oleje s lepší oxidační
stabilitou pro většinu moderních motorů. Odpovídají dřívější
CCMC-G5.
|
B2
|
Oleje “STAY-IN-GRADE” pro většinu moderních motorů s nepřímým vstřikováním paliva a normálním výměnným intervalem. |
E2
|
Oleje pro nepřeplňované a přeplňované motory s normálními výměnnými lhůtami. Na úrovni předpisu MERCEDES-BENZ - 228.1 nebo MAN 227.1 |
A3 |
Oleje “STAY-IN-GRADE” pro vysoce výkonné
motory nebo motory s dlouhými intervaly výměny oleje. Nízká spotřeba
oleje. Překračuje dřívější CCMC-G5.
|
B3
|
Oleje “STAY-IN-GRADE” pro vysoce výkonné
motory s nepřímým vstřikováním paliva a s dlouhými intervaly výměny
oleje. Nízká spotřeba oleje.
|
E3
|
Oleje “STAY-IN-GRADE” pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro 1 a Euro 2 a prodloužené výměnné lhůty. Na úrovni předpisu MERCEDES-BENZ - 228.3 nebo MAN M 3275 |
- | - |
B4
|
Speciální vysoce výkonné oleje typu
“STAY-IN-GRADE” pro naftové motory s přímým vstřikováním paliva.
|
E4
|
Oleje
“STAY-IN-GRADE” pro velmi vysoce zatížené motory splňující emisní
předpisy Euro 1, Euro 2 s výrazně prodlouženými výměnnými intervaly
Na úrovni MERCEDES-BENZ - 228.5 nebo MAN M 3277 |
- | - | - | - |
E5
|
Oleje “STAY-IN-GRADE” pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro 1, Euro 2 a Euro 3 s dlouhými výměnnými intervaly. |
Klasifikace CCMC pro motorové oleje (platí pro motory vyrobené do konce roku 1996)
Třída G - benzínové motory
|
Třída D - naftové motory
|
||
G 1
|
Srovnatelné s API-SE
|
D 1
|
Srovnatelné s MIL -L-46152 A
|
G 2
|
Srovnatelné s API-SF
|
D 2
|
Srovnatelné s MIL -L-2104 C
|
G 3
|
Nízkoviskózní motorový olej, doporučený
pro celoroční použití, lepší než API-SF
|
D 3
|
Olej pro vysoce zatížené evropské
naftové motory. Olej SHPD (Super High Performance Diesel).
|
G 4
|
Nahrazuje G2, zvýšená oxidační stálost,
snížená tvorba kalů a zlepšená ochrana proti korozi.
|
D 4
|
Nahrazuje D2, zvýšená ochrana proti
houstnutí oleje, leštění válců, opotřebení ventilových rozvodů a
zanášení pístů.
|
G 5
|
Nahrazuje G3, přísnější normy pro méně
zatížené oleje, další zlepšení nad G4 v oxidační stálosti, čistoty
motoru a ochrany proti opotřebení.
|
D 5
|
Nahrazuje D3, podstatně přísnější normy
než vyžaduje D4.
|
Třída PD - naftové motory v osobních
automobilech
|
|||
PD 1
|
Srovnatelné s API CD/SE
|
||
PD 2
|
Nahrazuje PD1, především, aby splnila
vyšší požadavky na čistotu pístů v osobních automobilech poháněných
naftovými motory.
|
Společnost výrobců motorů v ES (CCMC = Commité des Constructeurs d’Automobiles du Marché Commun) vyvinula výkonové klasifikace určené pro evropské potřeby. Aby byly omezeny náklady na zkoušky, jsou alespoň částečně zahrnuty klasifikace API a MIL. Všechny výkonové třídy byly a jsou zkoušeny na motorech a v laboratorních testech. První písmeno je buď G (Gasoline), pak se jedná o oleje vhodné pro benzínové motory, D (Diesel) znamená oleje vhodné pro naftové motory, nebo PD (Passenger Diesel), to jsou oleje pro osobní automobily s naftovými motory. Od roku 1996 se společnost CCMC změnila na ACEA (Associacion des Constructeurs Européens d’Automobiles), byl vytvořen nový systém výkonové klasifikace a platí nové kategorie - viz předchozí tabulka.
Klasifikace API pro převodové oleje
GL - 1
|
Neaditivované oleje pro nízké namáhání.
|
GL - 2
|
Neaditivované oleje pro nízké namáhání,
ale vyšší než postačují oleje GL - 1.
|
GL - 3
|
Oleje pro střední zatížení a rychlosti
|
GL - 4
|
Oleje pro vyšší namáhání, zejména v
převodovkách moderních automobilů.
|
GL - 5
|
Oleje pro hypoidní převodovky.
|
Armádní klasifikace USA pro motorové oleje
MIL-L-46152
|
Motorové oleje pro přepravní a
zásobovací vozidla, používající především benzínové nebo středně
zatížené naftové motory.
|
MIL-L-2104
|
Motorové oleje pro taktická vozidla
používané především v naftových přeplňovaných motorech, v případě
potřeby použitelné i pro benzínové motory.
|
Armádní klasifikace USA pro převodové oleje
MIL-L 2105 A
|
Oleje pro automobilové převody s
požadavky podobnými jako API GL-4.
|
MIL-L 2105 B
|
Víceúčelové automobilové převodové oleje
splňující třídu API GL-5.
|
MIL-L 2105 C
|
Kategorie platná od roku 1976 pro
víceúčelové širokorozsahové automobilové převodové oleje. Splňuje
API GL-5 a překračuje MIL-L 2105 B.
|
MIL-L 2105 D
|
Zavedena ve 2. pololetí 1987. Splňuje
API GL-5 a překračuje MIL-L 2105 C.
|
Tyto kategorie popisují minimální požadavky na oleje používané v armádě USA a jsou přizpůsobeny jejím potřebám. Vyžadují stejné testy jako API. Doplňkové písmeno (v abecedním pořadí) označuje novější verzi dané normy. Na rozdíl od systému API ztrácejí v armádě starší verze platnost. Jinde se však používají nadále jako kvalitativní označení.