Historie továrny B.S.A.
(Omluvte chyby v textu způsobené digitalizací z tištěného dokumentu. Text bude později opraven.)
7.7. 1861 bylo v Birminghenském hotelu rozhodnuto založit Birminghemskou malou
zbrojní společnost s.r.o. Podle pověsti, za panování krále Wilema lil., který se
velmi zajímal o zbrojení, byli britští vojáci v Holandsku slabě vyzbrojeni.
Věděl o tom i lord Richard Newdigate z M.P. pro Warwichshire. Ten si byl vědom,
že mnoho zbrojních výrobků bylo děláno v Birminghamu a proto byl v r. 1692
uzavřen kontrakt mezi veličenským ministerstvem zbrojení a pěti Birminghamkými
zbrojními závody. Skupina těchto výrobců zbraní pracovala 150 let a během té
doby zásobovala britské i cizí vlády mnoha tisíci ručně vyrobenými zbraněmi.
V době krymské války 14 zkušených zbrojařů, (kteří měli uzavřené smlouvy s
britskou vládou, si v r. 1854 založili Birminghamský zbrojní svaz.) Později na
schůzi tohoto svazu bylo rozhodnuto založit veřejnou spol. Birmingtiamskou malou
spol. a.r.o ke strojní výrobě zbrani,Bylo vyhlédnuto stanoviště pro vybudování
továrny,Rozhodla se pro 25 akrů, jako základ malého závodu, za podmínky, ze v
blízkosti bude vybudována stanice hlavní západní železnice. V r. 1813 stála
kompletní továrna, osaměle v zeleném poli, na čtvercovém staveništi s věžemi ve
všech rozích stanoviště.
Bohužel, požadavky na zbraně však klesly na tolik, 2e továrna byla 19.8.1878
zavřena a zařízení udržováno tak,aby v budoucnu mohla být výroba znovu obnovena.
Mezitím ve-dení spol. hledalo nové možnosti. V r.1880 přišel do továrny
návštěvník pan E.C.F.Otto, který vynalezl nový typ jízdního kola s předním
velkým kolem. Předvedl ho nejprve v jídelně a pak na silnici. To byl historický
moment vstupu B.S.A do sféry kolové dopravy.
V r.1881 se spol. rozhodla dělat jízdní kola a tříkolky podle vlastního návrhu.
Na trhu se uplatnily tříkolky. Ty se také staly věčným znakem společnosti.
Záběh na výrobu kol chvíli trval. Protože řiditelství bylo hlavně výrobcem
střelných zbraní, bylo v důsledku tohoto zaměření výroba kol v r. 1887
zastavena. To se ukázalo být velkou chybou. Ředitelství nepoznalo, co ohromného
znamenal vynález pneumatik.
Po 5 letech trh zbraní opět výrazně klesl. Poptávka po kolech však daleko
předstihla nabídku. Drobní výrobci jí nebyli schopni pokrýt.
S ohledem na budoucnost, pan Liston na prohlídce továrny viděl, že speciální
stroje leží nečině. Byl si jistý, že stroje mohou být upraveny a mohou znovu
sloužit k výrobě kol. Úspěch rizika byl rychlý.
Ten, kdo dbal na přesnost při výrobě zbraní nepolevil v úrovni své práce ani
když se změnil druh jeho práce a kola B.S.A byla vybavena příslušenstvím kostrou
se sedadlem řetězovým převodem a ostatním dosáhly na trhu nejlepší kvality. To
byly ty výrobky, za které BSA získala pověst na přesnosti.
Protože, rozmach kolových vozidel pokračoval, zvýšil se počet budov a
zdvojnásobila se podlahová plocha závodu,
V r.1903 se experimentuje a přizpůsobuje konstrukci motocyklů motorem Minerva
233 cm na typ současného Triumphu.
V roce 1906 převzala dřívější Nacional arms (národní zbrojovka) budovy vojenské
Společnosti v Sparbrook v Birmingtiamu a o rok později v Redttichu a schopné
výrobce kol.Po 21 létech byli jízdní kola poprvé vyrobeny v roce 1908 v B.S.A.G
rok později první motocykl jen z dílů B.S.A. tedy 1909. Byl to 3.5 HP silný
Triumphu podobný stroj s řemenovým pohonem a přízviskem neúnavný šukal prodávaný
za pouhých 50 Liber.Tento stroj měl několik nových předností jako dvojitou
vydlici a spojku v zadním kole.Tak dlouhý vývoj byl schodný s řadou K se tří
rychlostní převodovkou a model H Nesený pro přívěsný vozík.Někde zde je rok 1922
a dovoz prvních motocyklů BSA do Československa firmou Bří.Sulců co předběhli
Forda v systému záruk a servisních termínů.Svět byl na pokraji nejvražednější
války a Britanie měla mejvětšího nepřítele a taky velkou spotřebu zbraní a ze
135 pusek produkovala B.S.A 10.000 těchto zbraní týdně f Samzřejmé je i velké
množství děl zn. Lewis a granátů a dalších zbrani pro něž se musela rozšířit i
plocha závodů B.S.A.Na konci války bylo v B.S.A.zaměstnáno 20.000 pracovníků
které se rozdělilo na 3 výrobní skupiny s vlastním vedením a to výroba jízdních
kol a motocyklů pak výroba zbraní a poslední výroba nářadí a obráběcích strojů.
B.S.A. motocykly byli tak úspěšné že bylo vyhlášeno heslo které znělo jeden ze
čtyř je B.S.A.
Začala sériová výroba trochu robusní 250 ccm tzv.silničního tanku který byl v
prodeji za 39 Liber a jeho popularita stoupla cestou okolo světa za 18 měsíců s
překonáním And a ujetím 20.000 km a projetím 24 zemí to se psal rok 24.
Tento spolehlivý šplhač vedl k výrobě sportovní verze Modrá hvězda a Vládní
hvězdě kdy motory a stroje dostávají po 25 létech nové tvary .Po těchto tvrdých
ale úspěšných zkouškách se přešlo na standartní stroje s širokou sítí prodejních
míst v celém světě a to i v Československé republice byl kompletní servis u
firmy Bří. Šulců V Praze která přivezla jprvní stroj již za Rakouska-Uherska a
to vytvořilo i dobré cestovní podmínky pro sportsmeny a drsňáky na strojích
B.S.A.
Těsně před vypuknutím další války byla B.S.A.nejlépe připravena na podstatné
zvýšení své produkce a tak 67 továren B.S.A.vyrobila více jak 5 miliard kusů
střeliva 468098 revolverů a současně 106 386 motocyklů M 20 S.
B.S.A byla již před válkou velice silnou skupinou a tak skoupila společnost New
Hudson,Sunbeam a ARIEL motors,v posledních letech války dosáhla výroba kol a
motocyklů nevídaný rozsah zvláště při přípravě vylodění spojenců.Náš expediční
sbor přijel do osvobozené republiky na BSA a jejich počet nebyl z jištěn., víme
jen že nepřekročil množství 4262 od Bří.Šulců
Po válce stoupl zájem lidí celého světa o cestování a to bylo taky zkouškou pro
všechny vyráběné motocykly v malé továrně B.S.A Motor Cycles společnosti roku
1953.
Znárodněním f i. Bří. Šulců byl ukončen dovoz značky BSA do ČSR , bratři vzati
do vazby komunistického koncentráku.Rozšířena výroba dvoustopých vozidel
odkoupila společnost Triumph Ingeniring- a tak se stala B.S.A. bezpochyby
největším výrobcem motocyklů na světě. Ostatním továrnám B.S.A.se vedlo taky
dobře.
Scheffeldské ocelárny vyráběly zalomené hřídele a ojnice na B.S.A.nástroje se
začal používat zirkon a titan. Tento nový obor se vyvinul ve velký senzační
obchod.
Bentley vyrábějicí podle americké licence pracoval na plné obrátky byl jen částí
a jejich auta byla jen pro bohaté a těch po válce nebylo zrovna mnoho a přestože
byli jen okrajovou výrobou jejich prodej byl úspěšný. V roce 1953 spooečnost
trochu získala s Královnou Gornato , av&ak Dalmler byl ve Výběru na Špici.Dvě
další společnosti byli přidruženy k skupině Carbodřes v Coventry která
zásobovala Daimlera ocelovými karoseriemi a ostatní automobilový trh.a Idomson
Cylinder která zásobovala válci a jinými odlitky výrobu motocyklů.
Díky výskumu se rozsah činnosti stále rozšiřoval a Unit Division pod vedením
B.S.A.vyráběla motory pro Sací stroje,ledničky,lodě.
Další dva svazy přesného lití Alloy Castings a B.S.A.Preston Castin-gs. Po tomto
vývoji byli vytvořeny další společnosti Metal a Plaste soustředující se na
sintronové součásti motocyklů a Moto plast s předpokládanou výrobou motocyklů a
skútrů a dalším vybavením jako jsou kombinézi,, větrovky ap.Byla vytvořena
B.S.A.Metal Powers určená k zásobování materiálem .
Nové jméíio se oblevilo v roce 1959 Jasop-Saville Small Tols která vyráběla
nástroje a konci wolfram-karbidw s vysoce leg-ovanmých ocelí a také ochrana
oblečení ,B.S.A, Tols .
Přestože skupina měla v roce 1950 všechny vybrané společnosti nebyl odbyt a tak
jako první přešel Birtley ke společnosti Catelpilar a vějím rámci působil Jako
strojírna vyrábějící důlní zařízení a elektrárny.Opětovně se zájem soustředil na
kola a tak rozhodnutí prodat Belligh nebolo spatně,Pak se od B„S.A.oddělila
Daimler a to umožnilo rozmach aut Jaguar,Mnoho organizací na celém světě
používalo B.S.h,motocykly jako AA nebo Policie na celám světě pro jejich
přednosti ůpiné spolehlivosti kdy v roce 1961 bylí nejlepší na celém světě.Po
splynutí firem obráběcích strojů vznikl gigant na světě největší kdy šestinu
vlastnila BSA Taky začal obchod &. centrálním topením a tak B.S.A. vyráběla
kotle,radiátory ap.V roce 1967 byl Joseph-Savile prodán za 5.5 mil^Liber a
skupina se ještě zvětšovala v oboru strojírenství, V dalším roce se B,S.A.
spojila s Britisch Stell a obdržela královskou cenu za export v motocyklovém
průmyslu kdy B.S.A.-Triumph pokryla 80% .Mnoho BSA šlo do armády jejího
veličenstva a do Dánska,Holands3ía,AuBtralie,Francie a policistům celého
světa.Zde jei rok 1966 obnoveni klubu majitelů BSA v Praze a rok 68 kdy fi.BSA
nabídla p.Drbohlavovi motocykly a zastoupení jenže pak přijeli tanky a vládu
uchvátil Husák. ..vše zmrzlo ale tu ten kontakt byl navázán a završen dovozem
BSA A 65 L v 75 byl asi poslední stroj výrobní linky,I tehda se o dovozce
zajímala Stb jen nebyl zavřen iako průkopníci. I přes úspěchy na závodních
drahách zasáhla skupinu v roce 1971 krise která byla ještě vylepšena chybným
rozhodnutím k výrobě Ariel 3 který byl naprosto neprodejný .Společnost majetných
akcionářů a fandů udělalo poslední pokus s heslem snaž se udělat co nejvíce co
nejdříve a tak bylo uvedeno na trh 13 modelů motocyklů s srala výstavou v
Londýně a stejně se blížil neodvratný konec ztrátou trhů v USA .Poslední
záchrana zbývala ve splynutí s Nortonem, Japonské konkurencí na světě,avšak ani
NVT Norton-Víliers-Triumph nebyla schopna čelit a v roce 1973 BSA po 63 letech
ukončuje výrobu motocyklů..měl to být konec ale skupina nadšenců o dva roky
později začala opět vyrábět napřed 175 cem a v roce 2001 je tu opětovně
plnokrevník B.S.A. šikmý dvouvál-es 1000 cc za 16969,- Euro.
Máme ho tady , povstal aby obnovil jméno výkonu a kvality tak jako jeho
předchůdci není určen pro Širokou veřejnost která dnes jezdi na všem možném od
pěstitelů rýže, . je určen pro fajnšmekry co nechtějí hledat svůj motocykl mezi
ostatní tuctovou provediencí ale mít ho na očích ihned,,také jeho zvuk k poznáni
na dálku upozorříuje ze něco a někdo jede* nakonec jeho výroba je na ostrovech
rozprodána dřív než vyrobena a proto nemusíme mlt ani strach že by naše silnice
byly BSA tak jako před- 70 léty hojně zaplněny kdy každá 10 byla BSA.,Přeji
proto všem kteři se pro BSA rozhodnou a hlavně doSkají aby byly tak jako Já celý
svůj život plně uspokojeni,,Hledáteli další informace ? Jsou jen pro majitele a
služby tak jako u RolsRoyce nepodstatné.Vlastně co je komu dotoho když si to
stejně nechce koupit.
sepsal Drbohlav Jindřich